Ga naar inhoud

Recommended Posts

@Supreme, de algemene gang van zake in zo'n ernstig milieu fraude schandaal is dat de EU de typegoedkeuring intrekt en dan worden alle kentekens die daaraan verbonden zijn ongeldig verklaard.

Ik heb het even teruggezocht wat ik gelezen had:
"Viele Fragen sich natürlich, wie realistisch ist die Gefahr einer Stilllegung meines geliebten Wohnmobils. In einem Daimler- und Opel-Fall droht das KBA genau das zwei Verbrauchern an, wenn die das Update für ihre Diesel nicht aufspielen lassen. Experten und Verbraucher sehen die Updates sehr kritisch (Stichwort: höherer Spritverbrauch, weniger Leistung). Bei Fiat gibt es derzeit solche Updates noch nicht. Spätestens wenn es welche gibt, die auch technisch machbar sind, stellt sich die Frage, will ich das für mein Wohnmobil? Hinzu kommt, dass die Genehmigung für die Mobile nicht korrekt zustande kam. Neben dem tatsächlichen Wertverlust durch die Betroffenheit im Abgasskandal ist die Gefahr einer Stilllegung daher mit am realistischsten. 🧐".
Lijkt mij duidelijk genoeg toch?

aangepast door Dr.Dream
Internet artikel opgezocht en toegevoegd

Gisteren een Email gehad van Dr.Stoll.
Mij gaat de procedure niets kosten aangezien hij de kosten verrekent met mijn RBV.
Ik kan kiezen uit twee procedures:
1. Camper teruggeven (ouderdom speelt geen rol, hij mag niet meer dan 250.000 km gereden hebben) tegen een afschrijving van slechts 15,5% van de nieuwprijs inclusief alles dat er achteraf aan toegevoegd is aan opties en extra's.
2. Uitspraak van de Rechtbank afwachten voor een schadevergoeding zonder teruggave van de camper. In de praktijk komt daar een bedrag uit van 5-25% van de nieuwprijs inclusief alles dat er achteraf aan toegevoegd is aan opties en extra's.
Hier denk ik nog even over na voordat ik het volmachtformulier voor Dr.Stoll onderteken.

En in Duitsland hebben ze nu zelfs deze mededeling gedaan:

Welche Motoren sind im Abgasskandal von Fiat Chrysler betroffen?

Wir haben für euch mit dem Aufdecker des Skandals, Chemiker und Umweltexperten Axel Friedrich gesprochen. Er gilt als Schrecken der Automobilindustrie, weil er jede illegale Abschalteinrichtung in den Dieselmotoren findet.
Drei Dinge sind durch das Interview klar geworden:
1. Alle FIAT Diesel mit den Abgasnormen Euro 5 und Euro 6 sind betroffen.
2. Nur Euro 6d Temp und Euro 6d nicht, die halten die Abgasnormen auch im Straßenbetrieb ein.
3. Der Skandal beginnt viel früher als bisher angenommen - und zwar 2008. Da ging bei Fiat der erste Euro-5-Motor vom Band.

Übrigens: Unsere Website zu Fiat wird ständig aktualisiert. Der Fall entwickelt sich täglich weiter.
9 uren geleden, FJC48 zei:

Die teruggave cq terugkoopregeling geldt toch alleen voor het Fiat onderstel met de opbouw heeft Fiat niets te maken.

Voor buscampers lijkt mij dat wel van toepassing.

Nee de Anwalt heeft duidelijk gesteld dat het voor het complete voertuig geldt dus niet alleen voor de busjes, maar ook voor de T- en I-modellen.

2 uren geleden, mikeanber zei:

morgen alle

ik had al een keer een reactie neer gezet maar mijn vraag blijft nog en die is

ik heb een buscamper  citroen bouwjaar 2014 ik had en heb begrepen dat er PSA motoren in zitten peugeot/fiat/citroen.

klopt dit en zit daar ook verkeerde softwaer op

groet

Ja inmiddels ook in Duitsland door de Anwalt op FB bevestigd dat ook de PSA motoren Euro5 van Peugeot en Citroen hieronder vallen en zich bij Dr.Stoll kunnen melden voor gratis claim opstart.

• 2 weeks later...

beste zie onderstande deze bericht is van 27-11-2020

Beste

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Wij hebben een aantal meldingen ontvangen over het bericht in onder andere Der Spiegel. Het onderwerp is op de agenda gezet voor ons overleg belangenbehartiging. Wij verdiepen ons op dit moment in deze materie om te kunnen beoordelen of er stappen zijn die door de NKC gezet kunnen/moeten worden. 

Als hier nieuws over kan worden gemeld zullen wij dat doen op onze website en in ons magazine Kampeerauto.

Wij hopen u voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u nog vragen heeft vernemen wij dat graag van u.

Met vriendelijke groet,

Hans de de Goede

Team Service & Contact

NKC Europa’s grootste camperclub

• Haha 1
Op 2-12-2020 om 14:57, Dr.Dream zei:

Zo vandaag bericht gehad van Dr.Stoll. Mijn zaak tegen Fiat is aangemeld bij de Rechtbank in Freiburg. Alles zonder kosten voor mij, ook indien mijn RBV niet zou willen betalen.

Dr, Dream,

Kunt u mij uitleggen, hoe u kosteloos aan deze procedure mee kunt doen? Mij RBV doet niet mee, want het valt onder Duits recht, is hun uitleg. Ik heb bij dr. Stoll navraag gedaan over de kosten en kreeg het volgende antwoord:

Aufgrund des recht hohen Prozesskostenrisikos empfehlen wir Ihnen als Selbstzahler, mit der Geltendmachung von Ansprüchen abzuwarten, bis wir erste Urteile erstritten haben.

Dazu sei angemerkt, dass man deliktische Schadensersatzansprüche gegen den Hersteller grundsätzlich innerhalb von 3 Jahren ab Kenntnis der Manipulation geltend machen kann. Sollten Sie erst dieses Jahr von der möglichen Betroffenheit Ihres Fahrzeugs erfahren haben, würden etwaige Schadensersatzansprüche gegen den Hersteller mit Ablauf des Jahres 2023 verjähren, es sei denn, Sie hätten bereits zu einem früheren Zeitpunkt Kenntnis von den unzulässigen Abschalteinrichtungen erlangt. Anders ist die Verjährungsfrist gegenüber dem Verkäufer zu beurteilen. Mögliche Gewährleistungsansprüche verjähren nach Ablauf von zwei Jahren (taggenau) ab Auslieferung des Wagens.

Soweit folglich die kurze Verjährungsfrist gegenüber dem Händler bereits abgelaufen sein sollte, droht keine alsbaldige Verjährung gegenüber dem Hersteller, sodass ein Abwarten möglich ist. Wenn der Eintritt der Verjährung gegenüber dem Händler bevorsteht, kann diesbezüglich natürlich nicht abgewartet werden.

In diesem Fall bitten wir um Mitteilung, sodass wir bei Handlungsbedarf eventuell rechtzeitig Ihre Ansprüche geltend machen können.

Ob und welche Kosten dann in Betracht kämen, hängt von dem konkreten Fall ab. Für uns ist eine Transparenz hinsichtlich der Kosten sehr wichtig, sodass alle kostenpflichtigen Maßnahmen vorab mit unseren Mandanten abgesprochen werden.

Ben, zoals gezegd, dus benieuwd naar uw ervaring.

1 uur terug, aranbo zei:

Dr, Dream,

Kunt u mij uitleggen, hoe u kosteloos aan deze procedure mee kunt doen? Mij RBV doet niet mee, want het valt onder Duits recht, is hun uitleg.

Ben, zoals gezegd, dus benieuwd naar uw ervaring.

Dat is simpel. U hebt dan waarschijnlijk een budget polis voor de RBV? Ik ben bij DAS met dekking Consument Wereldwijd. Daar vallen aankopen in Duitslang gewoon onder.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...